Winterfruit   
« Terug naar de nieuwsbrief
Voor een gezonde leefstijl is het belangrijk gezond te eten. Het Voedingcentrum raadt iedereen aan om elke dag minstens 2 stuks fruit te eten. In de winter kun je kiezen ui t verschillende citrusvruchten. Ook veenbessen en blauwe bosbessen zijn er nu volop. Andere fruitsoorten zijn ook nog wel verkrijgbaar. Ze worden nu vooral geïmporteerd uit de warme landen. Er is dus ook in de winter geen reden om geen of minder fruit te eten.

Je kunt de verschillende soorten fruit op verschillende manieren eten. Zo kun je bij het ontbijt het fruit puur eten, of citrusvruchten uitpersen. Je kunt stukjes fruit door yoghurt doen, dat is lekker als ontbijt maar ook als tussendoortje. Het echte winterfruit past nu ook prima in vele warme gerechten. Maak bijvoorbeeld eens een romige pasta met stukjes sinaasappel en kip. De smaak van warme citrusvruchten (grapefruit en sinaasappel) combineert ook prima met wildgevogelte, bijvoorbeeld eendenborstfilets. Maak eens een hartverwarmend toetje van gegrilde rode grapefruit. Dat is heerlijk in combinatie met likeur en ijs. Veenbessen zijn vanaf september tot april verkrijgbaar. Ze groeien op de Waddeneilanden en ze zijn supergezond. De smaak van dit winterfruit past goed bij de gerechten uit het seizoen. Zo zijn ze bijvoorbeeld erg populair tijdens de kerstdagen. Ze smaken dan ook goed in combinatie met kalkoen, wild en andere warme vruchten. Je kunt er een heerlijke compote van maken. Blauwe bosbessen kun je in veel gerechten verwerken en niet alleen in taarten of desserts. Verwerk ze bijvoorbeeld eens in een geitenkaassalade of roer ze door de roomkaas en beleg hier toastjes mee. Blauwe bessen combineren prima met likeursoorten als cointreau. Je kunt ze gedurende de herfst en winter prima gebruiken ter vervanging van andere rode fruitsoorten.

Copyright NewEgo B.V. 2009 - 2021 - KvK : 50069470 - BTW : 8227.151.32.B01
Privacy verklaring - Algemene Voorwaarden