Eten voor een goed humeur   
« Terug naar de nieuwsbrief
Wist je dat je via je voeding je humeur kunt opkrikken? Dat is goed nieuws voor de aankomende donkere dagen. Vorig jaar werd in Engeland de samenhang tussen voeding en humeur onderzocht. De resultaten waren duidelijk. De testpersonen werden verdeeld in twee groepen. De ene groep kreeg voornamelijk fast food voorgeschoteld en bij de andere groep stonden verschillende gezonde voedingsproducten op het menu. De laatste groep stak letterlijk en figuurlijk beter in hun vel. De fast food groep voelde zich daarentegen slechtgehumeurd, moe en lusteloos.

Overmatig suikergebruik leidt tot negatieve gevoelens. Het maakt je lusteloos, moe, sneller geïrriteerd en sommigen worden er zelfs agressief van. In combinatie met overgewicht is het een ernstige aanval op je (gezonde) humeur. Wil je deze dag goedgemutst beginnen? Neem dan een ontbijt dat bestaat uit volkoren boterhammen met kaas of ander beleg, een stuk fruit en een glas zuivel. Deze samenstelling zorgt dat je bloedsuikerspiegel in de ochtend op peil blijft. Eet de hele dag door kleine gezonde dingetjes om de bloedsuiker- en energiepeil stabiel te houden. Je kunt beter verspreid over de dag vier tot zes kleine maaltijden nemen, dan drie grote. Mager varkensvlees, rundvlees en vlees van gevogelte (kip, kalkoen) leveren proteïne en vitamine B12. Deze voedingstoffen helpen tegen slapeloosheid en depressies. Koolhydraten zijn belangrijk voor het krijgen van energie en voor een optimistisch gevoel. Neem hiervoor geen snoep, want dat bevat teveel suiker. Haal gezonde koolhydraten liever uit volkoren producten. Een magnesiumtekort leidt tot onrust, een slecht humeur en prikkelbaarheid. Je krijgt voldoende binnen als je kiest voor verse groenten, granen, tarwebrood, noten en melk. Vrouwen hebben extra ijzer nodig. Een tekort aan ijzer kan leiden tot een constant gevoel van moe zijn. IJzer zit in orgaanvlees, peulvruchten, groene bladgroenten, eieren, appelstroop, gedroogd fruit en noten. Oppeppende producten die je humeur een booster geven, zijn bananen, vette vis en pure chocolade met een hoog cacaogehalte.

Copyright NewEgo B.V. 2009 - 2021 - KvK : 50069470 - BTW : 8227.151.32.B01
Privacy verklaring - Algemene Voorwaarden